Książka przyjacielem dziecka
Koncepcja Pracy
Publicznego Samorządowego Przedszkola nr 1
w Janowie Lubelskim
w roku szkolnym 2012/2013
Okres przedszkolny ma duży wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka. Rozwoju pełnej osobowości człowieka nie można ograniczać wyłącznie do formowania intelektu. Oprócz wiadomości, umiejętności i nawyków winien cechować się on wrażliwością, zdyscyplinowaną postawą, odpowiedzialnością.
Dla całego rozwoju dziecka ogromne znaczenie ma działalność plastyczna , muzyka, śpiew i taniec. Dlatego też, warto pokazać dzieciom sztukę, nie tylko jako piękno widziane przez artystę, lecz różne jej oblicza. Twórczość artystyczna jest jedną z najważniejszych form działalności dziecka. Sprawia mu wiele radości, uwrażliwia na piękno i pozwala poznać otaczającą rzeczywistość .
Wiek przedszkolny jest również okresem decydującym o rozwoju inteligencji językowej. Nauczenie się mowy wydaję się prosta. Jednak tylko pozornie tak wygląda. Wystarczy sobie przypomnieć, ile trudu nam, dorosłym, sprawia poznanie obcego języka. Dzieci pozbawione kontaktu z mową nigdy nie rozwiną inteligencji językowej.
Niewątpliwie czynnikiem pomagającym ów cel uzyskać są zainteresowania czytelnicze.
Czytanie dziecku od najmłodszych lat rozbudza w nim ciekawość świata, pomaga zrozumieć mu otaczającą rzeczywistość, siebie i innych, stymuluje rozwój intelektualny dziecka, rozwija jego mowę, sprawność językową oraz wyobraźnię, tworzy trwałe skojarzenia czytania z przyjemnością. Do pozytywnych efektów czytelnictwa należy również możliwość przekazania wielu wartości moralnych i wychowawczych. W bajkach dobro zostaje nagrodzone, zaś zło jest zawsze ukarane.
W końcu czytelnictwo wspomaga edukację szkolną, stymuluje rozwój, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera oraz kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Każdy rodzic pragnie, by jego dziecko wyrosło na mądrego, dobrego i szczęśliwego człowieka. Nasze przedszkole zapewnia wszechstronny , bezpieczny , radosny rozwój wszystkim wychowankom .Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo . Sprawiamy , że czują się One kochane , akceptowane i szczęśliwe . Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu , ale i do radzenia sobie z porażką .
PRIORYTETY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
1. Stymulacja aktywności twórczej dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i dramatycznej
2. Rozwijanie inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez różne formy obcowania z literaturą
CELE SZCZEGÓŁOWE :
Ad. 1
- odkrywanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień artystycznych dziecka;
- eksponowanie inwencji twórczej w różnych formach aktywności twórczej ekspresji dziecka : plastyka, muzyka, taniec (ruch), drama i teatr;
- nabywanie umiejętności poprzez działanie;
- wspieranie samodzielnych działań i zabaw twórczych dziecka;
- organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku kontakt z różnymi dziedzinami sztuki: malarstwo, rzeźba, muzyka, ruch, taniec i teatr;
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką;
- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
- dostarczanie bogactwa przeżyć emocjonalnych w kontaktach ze sztuką oraz wprowadzanie dziecka w świat pozytywnych wartości: dobro, prawda, miłość i piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości;
- kształcenie umiejętności współdziałania z innymi w procesie twórczości artystycznej.
Ad. 2
- przybliżanie świata książek,
- rozwijanie poprawnej wymowy oraz swobodnego wypowiadania się przez dzieci na dowolny temat,
- wyrabianie gotowości do nauki czytania i pisania ,
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania ,wdrażanie do koncentracji uwagi ,
- wzbudzanie zainteresowania książką,
- rozwijanie umiejętności do wyrażania swoich wrażeń i przeżyć związanych z odbiorem utworu literackiego ,
- przekazanie wartości moralnych i wychowawczych ,
- usprawnianie narządów mowy ,
- doskonalenie sprawności artykulacyjnej .
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Realizując wymienione cele uwzględnimy następujące metody i formy pracy z dziećmi
METODY:
- słowne :
o opowiadanie
o pogadanka
o rozmowa
- percepcyjne :
o obserwacja
o pokaz
o prezentacja
o inscenizacja
- aktywizujące:
o działalność praktyczna
o zadaniowa
FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI :
- indywidualna
- grupowa
- zabawy
- gry
- spacery
- wycieczki
RODZAJE AKTYWNOŚCI WYCHOWANKÓW
- działanie poprzez eksperymentowanie, manipulowanie, zadania stawiane dziecku do wykonania,
- poznawanie, obserwowanie, samodzielne doświadczenia,
- tworzenie, projektowanie, odkrywanie,
- komunikowanie się, przeżywanie,
- słuchanie,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
- literatura
- albumy
- zdjęcia, obrazy, ilustracje, widokówki
- nagrania muzyczne
- instrumenty muzyczne
- różnorodny materiał przyrodniczy
WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘCIA CELÓW
Wskaźnikami osiągnięcia celów są zdobyte umiejętności dzieci
UMIEJĘTNOŚCI :
AD.1
- odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne;
- potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki;
- kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności i twórczości artystycznej;
- rozwija własny potencjał pozytywnych wartości,
- potrafi współdziałać w zespole;
- dostrzega piękno sztuki;
- odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.
- twórczo i samodzielnie rozwiązuje problemy ,
- interesuje się sztuką i kulturą.
AD. 2
- słucha literatury ,
- rozwija ciekawości poznawcze poprzez różnorodną możliwość bezpośredniego obcowania z książką,
- rozwija swoje zainteresowania czytelnicze ,
- rozwija swoją wrażliwość ,
- poznaje wartości moralne i wychowawcze ,
- uważnie słucha i relaksuje się przy bajkach i opowiadaniach ,
- swobodnie wypowiada się poprawnie używając odmiennych części mowy ,
- poznaje nowe baśnie i nazwiska ich autorów,
- poszerza zasób słownictwa czynnego i biernego ,
- zdobywa poprzez książki wiedzę z różnych dziedzin ,
- doskonali sprawności artykulacyjne ,
- ćwiczy aparat mowy
PRIORYTET I:
Stymulacja aktywności twórczej dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i dramatycznej
Lp. |
ZADANIA |
OSIĄGNIĘCIA DZIECI |
TERMIN |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
1. |
- Zorganizowanie wycieczki do teatru, w celu poznawania pracy aktora i muzyka |
Porównuje pracę aktora-lalkarza i aktora scenicznego, dostrzega różnice i podobieństwa w interpretacji roli. Komponuje własne widowisko teatralne podczas zabaw dramatycznych z lalką. |
Maj czerwiec |
R.Krawczyk |
2. |
- Tworzenie warunków do podejmowania przez dziecko zabaw twórczych
|
Podejmuje z własnej inicjatywy zabawy twórcze oparte na bezpośrednich kontaktach ze środowiskiemi utworach literackich |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
3. |
- Organizowanie zabaw inscenizacyjnych i dramowych |
Podejmuje z własnej inicjatywy zabawę w teatr |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
4. |
- Udział w przedszkolnej zabawie plastycznej inspirowanej literaturą - Anielskie Boże Narodzenie |
Wykonuje prace plastyczne do różnych konkursów oraz zachęca rodziców do pomocy, rozwija aktywność twórczą – pomysłowość , fantazję |
Listopad |
H. Piecuch K. Chmiel |
5. |
- Tworzenie obrazów inspirowanych muzyką, fotografią i literaturą |
Potrafi tworzyć swój obraz pod wpływem słuchanej muzyki i utworów literatury dziecięcej oraz oglądanych fotografii |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
6. |
- Tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego |
Tworzy z materiału przyrodniczego. Układa kompozycje kwiatowe |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
7. |
Stwarzanie warunków do poznawania sztuki sławnych artystów:
|
Poznaje dzieła sztuki malarskiej i rzeźby w muzeum oraz w najbliższym środowisku |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
8. |
- Słuchanie różnorodnych rodzajów muzyki /klasyczna, rozrywkowa, dziecięca i inne/ |
- Słuchanie różnorodnych rodzajów muzyki /klasyczna, rozrywkowa, dziecięca i inne/
|
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
9. |
- Organizowanie zabaw przy muzyce:
|
Odczuwa potrzebę ruchu występuje na uroczystościach przedszkolnych i prezentuje swoje osiągnięcia |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
10. |
- Opracowywanie prostych układów tanecznych do piosenek i różnorodnych utworów muzycznych i eksponowanie na uroczystościach przedszkolnych |
Aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do festiwalu i reprezentuje swoje przedszkole
|
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
11. |
- Zapoznawanie dzieci z instrumentami muzycznymi (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa); |
Samodzielnie lub z pomocą nauczyciela lub rodziców potrafi wymyślić, skonstruować i nazwać wykonany przez siebie instrument |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
12. |
- Nawiązanie współpracy ze Szkołą muzyczną w JOK( ) |
Uczestniczy w koncertach muzycznych w Ośrodku Kultury |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
13. |
- Zapoznanie dzieci z postaciami jak: Fryderyk Chopin, Matejko, Stanisław Wyspiański, Penderecki, Tuwim, Brzechwa , Andersen itp. |
Zna wybitnych twórców z dziedziny muzyki , literatury i plastyki |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
PRIORYTET II:
Rozwijanie inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez różne formy obcowania z literaturą
LP. |
ZADANIA |
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA |
TERMIN |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
1. |
- Stworzenie w salach kącików książki |
Rozwija zainteresowania książką |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
2. |
- Wprowadzenie w każdej grupie zwyczaju opowiadania i czytania baśni , bajek o stałej porze dnia. |
Uważnie słucha i relaksuje się przy bajkach i opowiadaniach ,rozwija zainteresowania czytelnicze |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
3. |
- Udział w profesjonalnych przedstawieniach teatralnych |
Swobodnie wypowiada się na temat przedstawienia |
Wg. harmonogramu przedstawień |
Wszystkie nauczycielki |
4. |
- Stwarzanie warunków do tworzenia własnych opowiadań i przedstawień teatralnych |
Swobodnie wypowiada się , prezentuje się przed gośćmi i dziećmi z innych grup |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
5. |
- Nawiązanie współpracy z Miejską Biblioteką Dziecięcą |
Rozwija swoje zainteresowania czytelnicze , wyrabianie gotowości do nauki czytania |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
6. |
- Wzbogacenie księgozbioru oraz biblioteczki przedszkolnej |
Zdobywa poprzez książkę wiedze z różnych dziedzin |
Cały rok |
Dyrektor Anna Bzdeń |
7. |
- Włączenie się w ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom” |
Słucha literatury, rozwija koncentracje uwagi , poszerza słownictwo bierne i czynne |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
8. |
- Systematyczne wykorzystywanie wierszyków i rymowanek do prowadzenia „Gimnastyki buzi i języka” |
Doskonali umiejętność poprawnego wypowiadania się, ćwiczy aparat mowy |
Cały rok |
Bogumiła Nosal Wszystkie nauczycielki |
9. |
Zorganizowanie Międzygrupowego Przeglądu Recytatorskiego |
Prezentuje swoje osiągnięcia i umiejętności |
Marzec |
Wszystkie nauczycielki |
10 . |
Prowadzenie warsztatów i konsultacji logopedycznych dla rodziców |
Doskonali sprawność artykulacyjną , rozwija poprawną wymowę |
Listopad |
Bogumiła Nosal Anna Bzdeń |
11. |
Zorganizowanie i prowadzenie tablicy informacyjnej dotyczącej rozwijaniu inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych dzieci |
Rozwija poprawną wymowę oraz umiejętność swobodnego wypowiadania się na dowolny temat |
Kwiecień oraz wg potrzeb Cały rok |
Anna Bzdeń Karolina Chmiel |
EWALUACJA PROGRAMU
Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe , jakie dziecko osiągnie w wyniku realizacji programu w zakresie rozwijania inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych . Dokonana ona zostanie w dwóch etapach.
Do ewaluacji programu posłużą narzędzia badające umiejętności dziecka – arkusz badania rozwoju dziecka , diagnoza przedszkolna oraz arkusz monitoringu. Arkusz ma na celu dostarczenie informacji dotyczącej zasobu wiadomości i umiejętności.
SPOSOBY MONITORINGU :
1. karty obserwacji dzieci
2. plany miesięczne
3. wpisy w dzienniku
4. kronika przedszkolna
5. wytwory prac dzieci
6. diagnoza przedszkolna
7. ankieta dla rodziców
Opracowała : Anna Bzdeń