Przedszkole Tęczowe

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Koncepcja Pracy-Książka przyjacielem dziecka

Email Drukuj PDF

Książka przyjacielem dziecka

 

Koncepcja Pracy
Publicznego Samorządowego Przedszkola nr 1
w Janowie Lubelskim

w roku szkolnym 2012/2013

 

Okres przedszkolny ma duży wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka. Rozwoju pełnej osobowości człowieka nie można ograniczać wyłącznie do formowania intelektu. Oprócz wiadomości, umiejętności i nawyków winien cechować się on wrażliwością, zdyscyplinowaną postawą, odpowiedzialnością.

Dla całego rozwoju dziecka ogromne znaczenie ma działalność plastyczna , muzyka, śpiew i taniec. Dlatego też, warto pokazać dzieciom sztukę, nie tylko jako piękno widziane przez artystę, lecz różne jej oblicza. Twórczość artystyczna jest jedną z najważniejszych form działalności dziecka. Sprawia mu wiele radości, uwrażliwia na piękno i pozwala poznać otaczającą rzeczywistość .

   Wiek przedszkolny jest również okresem decydującym o rozwoju inteligencji językowej. Nauczenie się mowy wydaję się prosta. Jednak tylko pozornie tak wygląda. Wystarczy sobie przypomnieć, ile trudu nam, dorosłym, sprawia poznanie obcego języka. Dzieci pozbawione kontaktu z mową nigdy nie rozwiną inteligencji językowej.

Niewątpliwie czynnikiem pomagającym ów cel uzyskać są zainteresowania czytelnicze.  

Czytanie dziecku od najmłodszych lat rozbudza w nim ciekawość świata, pomaga zrozumieć mu otaczającą rzeczywistość, siebie i innych, stymuluje rozwój intelektualny dziecka, rozwija jego mowę, sprawność językową oraz wyobraźnię, tworzy trwałe skojarzenia czytania z przyjemnością. Do pozytywnych efektów czytelnictwa należy również możliwość przekazania wielu wartości moralnych i wychowawczych. W bajkach dobro zostaje nagrodzone, zaś zło jest zawsze ukarane.

W końcu czytelnictwo wspomaga edukację szkolną, stymuluje rozwój, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera oraz kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

         Każdy rodzic pragnie, by jego dziecko wyrosło na mądrego, dobrego i szczęśliwego człowieka. Nasze przedszkole zapewnia wszechstronny , bezpieczny , radosny rozwój wszystkim wychowankom .Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo . Sprawiamy , że czują się One kochane , akceptowane  i szczęśliwe . Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu , ale i do radzenia sobie z porażką .  

   

 PRIORYTETY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

1.  Stymulacja aktywności twórczej dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i dramatycznej

2. Rozwijanie inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez różne formy obcowania z literaturą

CELE SZCZEGÓŁOWE  :

    Ad. 1

  • odkrywanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień artystycznych dziecka;
  • eksponowanie inwencji twórczej w różnych formach aktywności twórczej ekspresji dziecka : plastyka,  muzyka, taniec (ruch), drama  i teatr;
  • nabywanie umiejętności poprzez działanie;
  • wspieranie samodzielnych działań i zabaw twórczych dziecka;
  • organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku kontakt z różnymi dziedzinami sztuki: malarstwo, rzeźba, muzyka, ruch, taniec i teatr;
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką;
  • rozwijanie pomysłowości i  wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz  wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
  • dostarczanie bogactwa przeżyć emocjonalnych w kontaktach ze sztuką oraz wprowadzanie dziecka w świat pozytywnych wartości: dobro, prawda, miłość i piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości;
  • kształcenie umiejętności współdziałania z innymi w procesie twórczości artystycznej.

Ad. 2

  • przybliżanie świata książek,
  • rozwijanie poprawnej wymowy oraz swobodnego  wypowiadania się przez dzieci na dowolny temat,
  • wyrabianie gotowości do nauki czytania i pisania ,
  • kształcenie umiejętności uważnego słuchania ,wdrażanie do koncentracji uwagi ,
  • wzbudzanie zainteresowania książką,
  • rozwijanie umiejętności do wyrażania swoich wrażeń i przeżyć związanych z odbiorem utworu literackiego ,
  • przekazanie wartości moralnych i wychowawczych ,
  • usprawnianie narządów mowy ,
  • doskonalenie sprawności artykulacyjnej .

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Realizując wymienione cele uwzględnimy następujące metody i formy pracy z dziećmi

METODY:

  • słowne :

o opowiadanie

o pogadanka

o rozmowa

  • percepcyjne :

o obserwacja

o pokaz

o prezentacja

o inscenizacja

  • aktywizujące:

o działalność praktyczna

o zadaniowa

FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI :

  • indywidualna
  • grupowa
  • zabawy
  • gry
  • spacery
  • wycieczki

RODZAJE AKTYWNOŚCI WYCHOWANKÓW

  • działanie poprzez eksperymentowanie, manipulowanie, zadania stawiane dziecku do wykonania,
  • poznawanie, obserwowanie, samodzielne doświadczenia,
  • tworzenie, projektowanie, odkrywanie,
  • komunikowanie się, przeżywanie,
  • słuchanie,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :

  • literatura
  • albumy
  • zdjęcia, obrazy, ilustracje, widokówki
  • nagrania muzyczne
  • instrumenty muzyczne
  • różnorodny materiał przyrodniczy

WSKAŹNIKI  OSIĄGNIĘCIA CELÓW

Wskaźnikami osiągnięcia celów są zdobyte umiejętności dzieci

UMIEJĘTNOŚCI :

AD.1

  • odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne;
  • potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia  w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki;
  • kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności i twórczości artystycznej;
  • rozwija własny potencjał pozytywnych wartości,
  • potrafi współdziałać w zespole;
  • dostrzega piękno sztuki;
  • odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.
  • twórczo i samodzielnie rozwiązuje problemy ,
  • interesuje się sztuką i kulturą.

AD. 2

  • słucha literatury ,
  • rozwija ciekawości poznawcze poprzez różnorodną możliwość bezpośredniego obcowania z książką,
  • rozwija swoje zainteresowania czytelnicze ,
  • rozwija swoją wrażliwość ,
  • poznaje wartości moralne i wychowawcze ,
  • uważnie słucha i relaksuje się przy bajkach i opowiadaniach ,
  • swobodnie wypowiada się poprawnie używając odmiennych części mowy ,
  • poznaje nowe baśnie i nazwiska ich autorów,
  • poszerza zasób słownictwa czynnego i biernego ,
  • zdobywa poprzez książki wiedzę z różnych dziedzin ,
  • doskonali sprawności artykulacyjne ,
  • ćwiczy aparat mowy

PRIORYTET  I:

Stymulacja aktywności twórczej dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i dramatycznej

Lp.

ZADANIA

OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TERMIN

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

1.

- Zorganizowanie wycieczki do teatru, w celu poznawania pracy aktora i muzyka

Porównuje pracę aktora-lalkarza  i aktora scenicznego, dostrzega różnice  i podobieństwa w interpretacji roli.

Komponuje własne widowisko teatralne podczas zabaw dramatycznych z lalką.

Maj

czerwiec

R.Krawczyk

2.

-   Tworzenie warunków do podejmowania przez dziecko zabaw twórczych

  •        dostarczanie bogatych przeżyć w kontaktach ze środowiskiem;
  •      słuchanie różnorodnych utworów literatury dziecięcej;

Podejmuje z własnej inicjatywy zabawy twórcze oparte na bezpośrednich kontaktach ze środowiskiemi utworach literackich

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

3.

-     Organizowanie zabaw inscenizacyjnych i dramowych

Podejmuje z własnej inicjatywy zabawę w teatr

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

4.

- Udział w przedszkolnej zabawie plastycznej inspirowanej literaturą - Anielskie Boże Narodzenie

Wykonuje prace plastyczne do różnych konkursów oraz zachęca rodziców do pomocy, rozwija aktywność twórczą – pomysłowość , fantazję

Listopad

H. Piecuch

K. Chmiel

5.

- Tworzenie obrazów inspirowanych muzyką, fotografią i literaturą

Potrafi tworzyć swój obraz pod wpływem słuchanej muzyki i utworów literatury dziecięcej oraz oglądanych fotografii

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

6.

- Tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego

Tworzy z materiału przyrodniczego. Układa   kompozycje kwiatowe

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

7.

Stwarzanie warunków do poznawania sztuki  sławnych artystów:

  •          zwiedzanie ekspozycji w muzeum regionalnym;
  •          oglądanie wystaw w JOK ;
  •      oglądanie rzeźb i pomników  w najbliższym środowisku

Poznaje dzieła sztuki malarskiej i rzeźby w muzeum oraz w najbliższym środowisku

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

8.

- Słuchanie różnorodnych rodzajów muzyki /klasyczna, rozrywkowa, dziecięca i inne/

- Słuchanie różnorodnych rodzajów muzyki /klasyczna, rozrywkowa, dziecięca i inne/

 

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

9.

- Organizowanie zabaw przy muzyce:

  •  zabawy ze śpiewem;
  •  zabawy ilustracyjne i inscenizowane;
  •  zabawy rytmiczne;
  •  zabawy taneczne z użyciem instrumentów
  •   nauka tańców

Odczuwa potrzebę ruchu występuje na uroczystościach przedszkolnych i prezentuje swoje osiągnięcia

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

10.

- Opracowywanie prostych układów tanecznych do piosenek  i różnorodnych utworów muzycznych i eksponowanie na uroczystościach przedszkolnych

Aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do festiwalu i reprezentuje swoje przedszkole

 

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

11.

-  Zapoznawanie dzieci z instrumentami muzycznymi (rodzaj, nazwa,  brzmienie i budowa);

 Samodzielnie lub z pomocą nauczyciela lub rodziców potrafi wymyślić, skonstruować i nazwać wykonany przez siebie instrument

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

12.

- Nawiązanie współpracy ze Szkołą muzyczną w JOK( ) 

 Uczestniczy w koncertach muzycznych w Ośrodku Kultury

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

13.

- Zapoznanie dzieci z postaciami jak: Fryderyk Chopin, Matejko, Stanisław Wyspiański, Penderecki, Tuwim, Brzechwa , Andersen itp.

Zna wybitnych twórców z dziedziny muzyki , literatury i plastyki

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

 

PRIORYTET  II:

Rozwijanie inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez różne formy obcowania z literaturą

LP.

ZADANIA

OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

TERMIN

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

1.

- Stworzenie w salach kącików książki

Rozwija zainteresowania książką

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

2.

- Wprowadzenie w każdej grupie zwyczaju opowiadania i czytania baśni , bajek o stałej porze dnia.

Uważnie słucha i relaksuje się przy bajkach i opowiadaniach ,rozwija zainteresowania czytelnicze

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

 3.

- Udział w profesjonalnych przedstawieniach teatralnych

Swobodnie wypowiada się na temat przedstawienia

Wg. harmonogramu przedstawień

Wszystkie nauczycielki

 4.

- Stwarzanie warunków do tworzenia własnych opowiadań i przedstawień teatralnych

Swobodnie wypowiada się , prezentuje się przed gośćmi i dziećmi z innych grup

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

5.

- Nawiązanie współpracy z Miejską Biblioteką Dziecięcą

Rozwija swoje zainteresowania czytelnicze , wyrabianie gotowości do nauki czytania

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

6.

- Wzbogacenie księgozbioru oraz biblioteczki przedszkolnej

Zdobywa poprzez książkę wiedze z różnych dziedzin

Cały rok

Dyrektor

Anna Bzdeń

7.

- Włączenie się  w ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom”

Słucha literatury, rozwija koncentracje uwagi , poszerza słownictwo bierne i czynne

Cały rok

Wszystkie nauczycielki

8.

- Systematyczne wykorzystywanie wierszyków i rymowanek do prowadzenia „Gimnastyki buzi i języka”

Doskonali umiejętność poprawnego wypowiadania się, ćwiczy aparat mowy

Cały rok

Bogumiła Nosal

Wszystkie nauczycielki

9.

Zorganizowanie Międzygrupowego Przeglądu Recytatorskiego

Prezentuje swoje osiągnięcia i umiejętności

Marzec

Wszystkie nauczycielki

10 .

Prowadzenie warsztatów i konsultacji logopedycznych dla rodziców

Doskonali sprawność artykulacyjną , rozwija poprawną wymowę

Listopad

Bogumiła Nosal

Anna Bzdeń

11.

Zorganizowanie i prowadzenie tablicy informacyjnej dotyczącej rozwijaniu inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych dzieci

Rozwija poprawną wymowę   oraz umiejętność swobodnego  wypowiadania się na dowolny temat

           

Kwiecień oraz wg potrzeb

Cały rok

Anna Bzdeń

Karolina Chmiel

EWALUACJA PROGRAMU

Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe , jakie dziecko osiągnie w wyniku realizacji programu w zakresie rozwijania inteligencji językowej i zainteresowań czytelniczych . Dokonana ona zostanie w dwóch etapach.

Do ewaluacji programu posłużą narzędzia badające umiejętności dziecka – arkusz badania rozwoju dziecka , diagnoza przedszkolna oraz arkusz monitoringu. Arkusz ma na celu dostarczenie informacji dotyczącej zasobu wiadomości i umiejętności.

SPOSOBY MONITORINGU :

1. karty obserwacji dzieci

2. plany miesięczne

3. wpisy w dzienniku

4. kronika przedszkolna

5. wytwory prac dzieci

6. diagnoza przedszkolna

7. ankieta dla rodziców

 

Opracowała : Anna Bzdeń

 

Naszą witrynę przegląda teraz 10 gości